tisdag 15 mars 2011

Sonay: Hoppa över eld!

Idag ska jag och Sofia gå och fira att det snart är persiskt nyår! Natten mot onsdagen innan persiskt nyår firar man Chahrshanbe soori och då ska man hoppa över eld. Det är jätteskoj och jag brukar alltid göra det med min pappa när jag är hemma i Malmö men i år blir det med Sofia istället. När man hoppar över eldarna ska man säga
Zardi-ye man az to
Sorkhi-ye to az man
Det är lite svårt att översätta men det betyder ungefär att jag ger min gulhet och min blekhet till elden och får eldens rödhet och glöd och värme.

Chahrshanbe soori har firats i nästan 4000 år och firas inte bara i Iran utan också i många andra länder. Jag har för mig att det är sju eldar som man hoppar över men jag är inte helt säker. Ibland brukar det finnas lite mindre eldar för barnen att hoppa över. Vågar man inte hoppa kan man göra en liten "fegisvariant" och bara svinga ena foten över elden men jag brukar alltid hoppa för det är himla skoj. Man ska också äta väldigt god persisk soppa som heter ash reshte. Det brukar vara jättemysig stämning och man kan dansa och träffa kompisar och fira att det snart är nyår.

Shahrshanbeh soori brukar firas lite överallt runt om i landet ifall du är sugen på att vara med. Om du bor i Stockholm kan du komma till Kungsträdgården klockan 6. Ha varma kläder på dig!   



1 kommentar:

  1. shadi13.3.12

    Vi ska också göra det. Ash reshte ohhh väldigt gott! sharshanbe sori mobarak!

    SvaraRadera