tisdag 29 mars 2011

Sonay: tillbaka igen

Nu är vi tillbaka i Stockholm igen efter en härlig och hektisk vecka på Öland under Nordic MUN. Det känns lite konstigt att börja jobba igen och det blir inte bättre av att det snöar ute. Snart är det dags att planera när jag vill ha semester under sommaren och det är inte så lätt. Till hösten ska jag tillbaka hem och fortsätta på juristprogrammet på Lunds universitet. Jag undrar hur det kommer kännas att börja plugga igen. Jag har inte pluggat på ungefär två år nu.

Den 15 april är sista dagen för att söka en utbildning till hösten 2011. Det är inte så lätt att veta vad man ska läsa och man kommer inte heller alltid in på den utbildningen man har valt.
Ibland frågar ungdomar mig vad man ska läsa för att få jobb inom FN. Det är inte så lätt att svara på. Jag brukar säga att man ska läsa det man är intresserad av för de flesta jobb finns inom FN-systemet. Det är t.ex. inte bara samhällsvetare som jobbar för FN. Där finns massa naturvetare som jobbar med allt från klimatfrågor till sjukdomar och medicin.

På FN-förbundet finns det bland annat personer som har läst till ekonom, statsvetare, lärare, jurist och journalist. Idag fick jag veta att en kvinna som arbetat med mänskliga rättigheter på Röda Korset i många år egentligen är sjuksköterska från början. Så det finns massor av möjligheter att få jobb inom en internationell organisation oavsett vad man har läst. Ge inte upp bara!

Du kan läsa mer om hur man får jobb och praktik inom FN på vår hemsida.

Läs också intervjuer med svenskar som har jobbat FN-systemet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar