onsdag 20 juli 2011

Gästbloggare: Anna-Sara Falk, del 2

Pol kand.


Det är också vanligt att man läser programmet Politices kandidat där man läser statsvetenskap och nationalekonomi, hur mycket man läser av de olika beror lite på var man läser. På Stockholms universitet läser man 60 hp av statsvetenskap och nationalekonomi, 30 hp valfritt och sen väljer man den inriktning som man vill skriva sin C-uppsats i. Men jag vet att i till exempel Lund så kan man välja samhällsgeografi som inriktning och jag tror även att man läser statistik som obligatorisk kurs. Programmet är väldigt allmänbildande, man får ett större perspektiv på många frågor och för mig är kombinationen av ekonomi och politik väldigt givande. Dock är den inte inriktad på FN så som MR-studier är men det finns alltid möjlighet att ta sådana valbara kurser.

Politices kandidat finns att läsa på de flesta stora universitet eller högskolor. På Stockholms universitet där jag läste tycker jag den största fördelen är verksamheten runt studierna, det finns många organisationer på skolor som man kan engagera sig i vilket också är kul för att man träffa mycket nytt folk och man får använda sig av sina studier mer praktiskt. Ett exempel är Utrikespolitiska föreningen, de har seminarium, föreläsningar, talarkvällar, pubar, studieresor och mycket mer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar