fredag 22 juli 2011

Sista delen av utbildningstexten av Anna-Sara

Folkhögskola


Sen tänkte jag göra lite reklam för folkhögskolan. Många folkhögskolor har många olika kurser om globala frågor, många utav dem har också studiebesök, praktik och/eller volontärjobb utomlands! Ofta har också folkhögskolor väldigt engagerade lärare och man träffar ofta väldigt mycket andra människor med samma intressen som en själv. Folkhögskolor finns över hela landet och alla har sina för-/ nackdelar. Jag gick på en folkhögskola i Jönköping och läste collegelinjen, det hade inte mycket med globala frågor att göra men jag fick lära mig om andra kulturer och fick läsa på college i USA. Två av mina vänner därifrån åkte sedan från samma skola till Indien i en termin för att jobba på skolor.

Det finns mycket att läsa, mycket att välja på. Men man ska veta det att det alltid går att ändra sig! Prova på och tycker man om det så fortsätt, om inte – byt. Det är inte ovanligt i universitetsvärlden och framför allt inte om man ska läsa om globala frågor. Tänk på mer än bara skolan utan också boende, vänner och fritidsaktiviteter.

Nu är vattenmelonen slut och sommaren har verkligen börjar med Sommarpratarna i P1 och 25 grader i skuggan. Jag hoppas ni njuter till fullo och att hösten så småningom blir allt ni har tänkt er och mycket mer!

Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar