onsdag 24 augusti 2011

Det här borde du läsa #1

Jag tänker under året försöka tipsa er, med hjälp av vår fantastiska bibliotekarie Lena om böcker som är intressanta och läsvärda med anknytning till internationella frågor.

Mitt första tips är en bok som jag fick gratis i skolan genom ett projekt där exemplat delades ut till alla gymnasieskola i Sverige. Boken heter "Hur man botar en fanatiker" och är skriven av den israeliska författaren Amos Oz.

Den handlar om fanatiker, hur och varför man blir det, vem är det? Finns det fanatiker ibland oss? På skolan? Hemma? Grannarna? Kan jag själv bli det eller vara det?

Den är allvarlig, rolig och intressant. Den kostar inte så mycket att inhandla, du kan säkert låna den på skolan eller i biblioteket. Eller ladda ner ljudboken gratis - perfekt för dig som fortfarande sommarjobbar eller åker buss till skolan!


Ni ska få ett utdrag:

Fanatism är äldre än islam, äldre än kristendom, äldre än judendomen, äldre än någon stat eller regering eller politiskt system, äldre än någon ideologi eller religion i världen. [...]Det handlar om den urgamla striden mellan fanatism och pragmatism. Mellan fanatism och pluralism. Mellan fanatism och tolerans.”

Och min favoritmening: Hur ska man förhålla sig till människor som knappast är något annat än utropstecken på två ben?

/ Viktor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar