fredag 12 augusti 2011

Internationella ungdomsdagen

När jag gick in på kontoret imorse möttes jag av ett "HAPPY YOUTH DAY!" från min kollega på Världshorisont (vår medlemstidning).

Förvånat svarar jag "Är det idag?". Dålig start som ungdomssekreterare kanske - men kompenserar med att göra ett inlägg om det här istället.

Jo, det är faktiskt så att idag är det internationella ungdomsdagen och det tycker jag att ni ska uppmärksamma!

Här är lite idéer till hur dagen bör firas! Gratulera någon annan ungdom, ta fram era fotoalbum och tänk tillbaka till när ni själva var unga, kanske sätta igång cd-skivan ni spelade sönder som 15-åringar. Men främst av allt - kom ihåg revolutionslusten, frustrationen och viljan att förändra och ifrågasätta världen runt omkring er! Vidare kanske göra något roligt med vänner eller familj, något som kan bygga broar mellan människor, ett möte över generationer. Diskutera att ni kan göra skillnad oavsett ålder och inse att alla unga har något viktigt att kämpa för, jordens framtid för sin egen generation och framtida generationers skull.

Som bonus på allt det här, Ban Ki-moon gav ett tal på GMUN igår angående ungdomar, titta på det!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar