torsdag 1 september 2011

Oliver gästbloggar: Ditt livs chans!

Tänk dig en gymnasieskola där det yttersta målet är att skapa internationell förståelse genom att sammanföra ungdomar från hela världen. Där din och de andra ungdomarnas skolgång är ett instrument för framtida hållbarhet, samförstånd och fred. Där respekt och tillit skapas genom personkontakt, där personliga och akademiska framsteg blomstrar och där studenterna är valda på personlig basis oberoende av ekonomiska förutsättningar.

Det låter otroligt, jag vet, men nu sitter jag i alla fall här i mitt rum tillsammans med mina fyra rumskamrater från Libanon, Spanien, Norge och Guatemala. Skolan som jag befinner mig på är en av de 13 United World College skolor som finns världen över. Här på RCN i Norge finns omkring finns 200 studenter från 90 olika länder.

När jag först sökte hade jag aldrig hört om UWC-skolorna förut, och därmed inte heller hur fantastiska de faktiskt är. I grund och botten valde jag att söka för att jag verkligen trodde på det UWC står för, men också tack vare faktumen att du utvecklas och förbättras som person på många olika plan, får givande och högklassig IB-utbildning och får så många möjligheter både på skolan men också efter dina två år här.

När jag först kom till skolan för snart en vecka sedan var mina förväntningar skyhöga. På många sätt har de införlivats men livet här är verkligen annorlunda. Något speciellt. Atmosfären här är lika underbar som svårbeskrivbar. Så många faktorer spelar in och ger detta ställe sin glans. När jag går längs vägen genom ”Student Village” kommer en känsla av ömsesidig respekt, genuint ansvar, öppenhet, lycka och gemenskap till mig. Denna atmosfär eller känsla är skapad av dessa exceptionella människor. Här finns inget som heter mobbing, rasism eller utanförskap. Detta är ett litet mikro-värld som odlar idéer och visioner, kärlek och medmänsklighet och som motståndskraftigt slår bort alla negativa faktorer på sin väg. Även om det i grund och botten är en skola så vaknar du inte upp och tänker:”Nej, inte skola idag också”, för här är varje dag ett nytt äventyr.

Om du läst detta läser detta och går i ettan eller tvåan på gymnasiet har du nu ett val. Antingen gör du ingenting och missar ditt livs chans eller så söker du till UWC via www.uwc.se då tiden är inne och kanske blir du en av de lyckligt lottade som får inleda kanske de bästa två åren i ditt liv!

Lycka till & kanske blir du min förstaåring i Norge nästa år!


Oliver Andersson Hugemark
Red Cross Nordic UWC

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar