måndag 19 september 2011

Världshorisont

Framför mig ligger just nu det senaste numret av Världshorisont.

Temat är Dag Hammarskjöld och har en hel del spännande läsning!

Bäst tycker jag nog är faktabladet som kort och gott handlar om FN. Jag får ofta frågor om vad FN egentligen är och vad FN gör. Det är svårt att svara på egentligen, för det är så himla mycket!

Notera till exempel FN: s kostnad. FN kostar 30 miljarder dollar om året, cirka 4 dollar per människa på jorden. Kostnaden kanske låter mycket eller lite, vad vet jag, men sätter man det i relation till exempelvis kostnaden för militärkostnader globalt varje år, är FN-kostnaden endast TVÅ PROCENT av vad militären kostar. Är det inte helt sjukt?

Jag hoppas att ni är medlemmar och/eller prenumererar på Världshorisont! Glöm inte bort att skicka in spännande saker från lokalföreningarna till mig för bloggen eller att vara med på Världshorisonts "Landet runt"-sidor!

/ Viktor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar