fredag 2 december 2011

Lite finans

Imorgon ska jag hålla en A-kurs med Sanna och Eva. Det blir spännande, min första ABC-kurs där jag inte är deltagare!

Jag ska berätta om FN: s organisation och historia samt om fred, säkerhet och nedrustning. Det är alltid en utmaning att leda en kurs, jag förväntas kunna mer än våra (engagerade) deltagare och ska kunna svara på frågor.

Därför har hela dagen gått åt till att förbereda mig! Men det är superbra, för jag lär mig en massa nytt också. Något som jag fastnade för idag var lite finansieringsjämförelser.

Vad tror du att FN kostar per år ungefär? Jag hade ingen aning, men nu har jag svar!

FN: s reguljära budget är på cirka 5,16 miljarder USD. Det låter ganska mycket, och är ju inte hela kostnaden för FN. Så vad kostar det totalt? Faktum är att FN: s totala kostnad på ett år, fördelat på antalet människor på jorden, är 4 USD per person. Vet du man får för det i USA? Typ en Big mac. Är det inte helt galet?

Vad som gör det mer galet är om man jämför FN: s kostnad med vad världen lägger på militär varje år. Kan du gissa den siffran?

... ETT TUSEN SEXHUNDRA TRETTIO (1630) miljarder USD. Är det inte helt galet? Man tror knappt att det är sant. Men så är det. Och siffran ökar för varje år.

Undrar vad FN hade kunnat göra för 1630 miljarder USD om året. Allt som World Food Programme, United Nations High Commissioner for Refugees och World Health Organization årligen kostar tillsammans inte ens 6 miljarder USD.

Värt att tänka på!

/ Viktor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar