onsdag 8 februari 2012

Bra folkmusik

Jag har väldigt bred musiksmak, men det finns saker jag har svårt att uppskatta - så som svensk folkmusik. Vilket är synd, för någonstans ska det väl ändå vara vårt arv?

Däremot är jag väldigt glad för annan folkmusik, närmare bestämd kinesisk. Kanske för att den är främmande, kanske för att jag tycker Kina är spännande. Oavsett känns den mer varierad och roligare att ta till sig än folkmusiken som finns här.

Erhuspelare

Det finns en man som heter Lei Qiang. Han spelar erhu, ett tvåstråkigt instrument som egentligen härstammar från Centralasien och kom till Kina, ett väldigt gammalt land, först på 900-talet. Hur som helst, det är fantastiskt trevlig musik och jag kan sitta och lyssna på det utan problem en längre stund, gärna med en kopp jasminte i handen och något trevligt att sysselsätta mig med.

Har du hört kinesisk folkmusik? Jag är långt ifrån någon expert, så jag kan tipsa om Lei Qiang men längre än så sträcker det inte sig... Han finns på både Spotify och YouTube, lyssna gärna!

Lei Qiang på Spotify





/ Viktor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar