torsdag 15 mars 2012

Dagens nostalgi

Idag var det vår praktikant Leo Douglas sista dag här på förbundet, så vi hade traditionsenlig avskedsfika.

Vad bestod då den av? Jo, en ren nostalgitripp! Vienetta. Kommer ni ihåg den? Den var en del av min barndom och åts vid lite festligare tillfällen, en glasstårta som påminner lite om en rulltårta till formen och grundidé, lager av olika saker som är goda.

Det fanns både orginal med vaniljglass och den som kom lite senare med chokladglass, båda med lager av choklad lite här och där.




Jag minns faktiskt inte när jag åt den sist, än mindre när jag åt den första gången. Men det uppstod en våg av förtjusning och nostalgi bland personal. Vi diskuterade hur gammal den kunde vara, alla hade minnen från barndomen av Vienetta. På Wikipedia står det att receptet gjordes 1982, dock inte vilket år den kom till Sverige.

Men visst är det härligt!? Jag blev lite besviken dock, det är ju ingen jättegod glass egentligen. Säkert mättad med transfetter, konsistensgivare och barnarbetschoklad, men än mindre, festligt med dessa lager av hård choklad den söta spritsningen som gjorts i och ovanpå. Det var ändå en nostaglitrip värd att spara ett tag!

/ Viktor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar