tisdag 18 september 2012

Gästbloggare: Första veckorna i Armenien

Sedan två veckor är jag numera bosatt i Jerevan, Armeniens huvudstad. Jag har blivit väl omhändertagen av de två tjejerna som jobbar på det Armeniska FN Förbunder (AUNA). De mötte mig på flygplatsen (mitt i natten), de har visar mig runt i staden, de har bjudit mig på armenisk traditionell mat och de har till och med tagit med mig på en liten utflykt – ja de är verkligen helt toppen att ha två så omtänksamma människor som tar hand om mig! 

Här i Armeninen här det sensommar, så mitt bland alla gråa, röda och  bruna hus finns det fortfarande gröna träd och fina blommor.

 
Känslorna är blandande här i Armenien. Tiden går både fort och långsamt. Jag känner mig hemma här men samtidigt känner jag mig som en total främling i många situationer (exempelvis när jag ska köpa grönsaker eller försöka mig på att ta bussen in till centrum). Jag gillar verkligen människorna och kulturen här men jag har ibland svårt att förstå mig på dem och läsa av alla kulturella tecken och koder.

Jag trivs bra på kontoret och på praktiken. De jobbar ganska galet långa dagar här (fast egentligen jobbar vi som en vanligt åttatimmars arbetsdag men det känns som om det skulle vara mycket längre). Vi börjar vid tio på förmiddagen, sen äter vi lunch (som ofta består av yoghurt och bröd) vid tre för att sedan jobbar fram till sju – åtta tiden på kvällen. Sen är arbetsdagen över och jag kilar hem till min lägenhet för att laga mig lite mat för att sedan stupa i sängen och jag somnar oftast ovaggat.  


En bild på huset där min lägenhet finns. Charmigt med så många olika fasader på ett och samma hus.


Vad gör jag då på kontoret?
Än så länge har jag haft fullt upp med att läsa in mig på situationen i Armenien, hur långt landet har kommit när det gäller milleniemålen, vilka projekt som förbundet driver, vad de haft för tidigare aktiviter och så vidare. Förra veckan hade vi inte haft något internet på kontoret – kan ni tänka er en hel vecka utan internet? Det var intressant men visst går det att arbeta utan internet också, det blir bara lite krångligare. Nu är vi i alla fall mycket tacksamma för ett fungerade internet.

Under förgående veckan har vi även gett ungdomar möjlighet att få ansöka om att delta i ett ungdomsutbyte med tema kultur i Ukraina. Ungdomsutbytet äger rum inom ramen för Youth in Action Programme och har deltagare från Ukraina, Tyskland, Armenien, Georgien och Polen. Vi fick in hela 56 ansökningar och vi har under veckan gått igenom alla ansökningar för att försöka hitta de lämpligaste kandidaterna att skicka iväg. Under fredagen kulminerade alltihopa då vi skulle intervjua de 20 mest lämpligaste ansökningarna. 20 intervjuer inklämda mellan 14.00 och 20.00 – jag var helt slut efteråt! Men ingen vila fick jag för då skulle vi gå igenom alla kandidaters intervjuer för att sedan göra det slutgiltiga urvalet – vilka sju vi ska skicka.   


I denna byggnad så finns FN-förbundets kontor. En byggnad från sovjettiden. Själv tycker jag att den ser ut lite som ett ufo!





Efter noga överläggande tror vi i alla fall att vi hittar våra sju kandidater! Nu återstår bara att kontakta alla som ansökt för att meddela att de får åka eller att de inte får åka – men det blir måndagens arbete.    

Av Tove Vikström

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar