fredag 2 november 2012

Gästinlägg från Ewelina i Referensgruppen

Här kommer ett gästinlägg från Ewelina som är med i FN-förbundets referensgrupp av ungdomar. Nu när året börjar lida mot sitt slut kommer snart en ny referensgrupp väljas så håll ögonen öppna här på UNg-bloggen så kommer snart mer information om hur man kan söka och vad det innebär.

Ewelinas inlägg handlar om det ständigt aktuella ämnet vad man ska göra i framtiden och att vägarna dit är många och att all erfarenhet är bra erfarenhet. Är du sugen på att jobba i FN i framtiden? Här kan du läsa mer.  Hälsningar Ulrika.



Valet och kvalet

Livet är fyllt av små stigar, både genvägar, omvägar och spår som i en oändlig skog aldrig tar slut!
Ena stunden tror man att man är på väg åt ett håll, en riktning som man själv valde, och helt plötsligt stannar man upp och inser att det inte alls var det hållet man ville, inte längre i alla fall. Sen jag var liten har jag ändrat mitt framtida yrke 300 gånger i veckan. Jag ville bli polis sen ville jag bli veterinär, tills jag insåg att jag inte ville avliva djur och då ville jag bli delfinskötare istället. När jag kom på att jag inte tyckte om delfiner så värst mycket utan läste mer illustrerad vetenskap än samlade på delfingrejer ville jag bli arkeolog och efter det ville jag bli forskare. Senaste åren har jag velat bli något inom FN, kanske FN ambasadör och för att inte nämna det storslagna Nobelpristagare..

Utan alla dessa stigar som lett mig ut från min ursprungsstig hade jag nog aldrig hittat min Huvudstig om FN, den stigen som är ämnad för just mig. Utan alla dessa erfarenheter hade jag aldrig kunnat lista ut vad jag vill, och vad jag tycker. Vart jag sätter gränser, vart min moral ligger, vad jag tycker om, och framförallt vad jag vill vara för person. Alla dessa vägskäl i livet pratar vi om mer sällan än ofta, vilket jag tycker är synd eftersom det är just i vägskälen vi väljer vem vi vill bli.

Inser nu när jag sitter och läser att allt kanske verkar lite diffust, men jag vädjar till er kära läsare att ständigt våga prova nya saker. Strosa in på en oplanerad stig i livet som du kanske aldrig hade gjort innan. Vi är alldeles för fasta i att följa en strikt plan efter gymnasiet, en plan som vi i samhället har satt en OK stämpel på. Var kreativa, åk utomlands, jobba ett år innan du börjar studera eller vad som helst.
För om det är något du kommer ångra i ditt liv så är det att du inte gjorde som du själv ville.

1,5 år har gått sedan jag tog studenten, under tiden har jag jobbat på Espresso House vilket inte alls var min plan från början. Långt från det faktiskt... Och ändå är jag så himla nöjd att jag bröt banan, jag gick av från min stig och testade en ny och jag har aldrig i mitt liv haft så mycket nya erfarenheter innan. Eller en så rolig arbetsplats som kommer hjälpa mig med mitt arbete inom FN!

Summan av kardemumman är helt enkelt att våga lita på sin eger röst, våga vara dig själv och strunta i om andra gör motsatsen. Du är du och du ät fantastisk!

Puss och kram
Ewelina Andersson, referensgruppen 2012

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar