fredag 23 november 2012

Gästinlägg från Genève: Hans Fridlund

Som ni kanske vet försöker jag samla in olika inspirations-historier från unga människor som praktiserar eller jobbar med FN eller FN-frågor. Det är roligt, för under de här månaderna på FN-förbundet har jag ändå kommit i kontakt med många och jag känner mig själv inspirerad och fylls av energi när jag ser alla drivna och duktiga unga människor som satsar på sina drömmar och verkligen kämpar för det de vill göra. Drömmer du om att jobba i FN? En liten vägledning hittar du här

Strax kommer här ett gästinlägg av Hans Fridlund som för tillfället praktiserar på FN-förbundens världfederation, WFUNA:s kontor i Genève. Kanske blir du själv inspirerad och vill söka praktikplats på WFUNA? Är du intresserad av klimatfrågor, mänskliga rättigheter eller kanske insamling? Just nu ligger flera praktikplatser både i New York och Genève upp. r kan du läsa mer.

Här kommer Hans beskrivning av sin väg till FN-engagemang och WFUNA i Genève

Ha en trevlig nu, Ulrika,
- - -

En bit in på mina statsvetenskapliga studier kände jag en längtan efter att göra något av min rätt omfattande fritid. Undervisningen tenderade att vara väldigt teoretisk och även om mitt intresse för Aristoteles och Platon var betydande ville jag engagera mig i dagsaktuella världspolitiska frågor. Jag kontaktade Halmstads FN- förening och blev varmt välkomnad. Föreningen genomgick ett generationsskifte och jag fick en styrelseplats. Här mötte jag människor i olika åldrar, med olika bakgrunder men med ett gemensamt intresse för internationella relationer.

Lokalföreningen arrangerade olika events för att bland annat marknadsföra de nationella kampanjerna Skolmat blir kunskap och Flicka. Vi bjöd in talare till öppna seminarier och besökte Göteborg och Stockholm för att delta på olika forum och utbildningar. Jag växte med ansvaret jag blivit tilldelad och fann dessutom tid att då och då bidra med artiklar och intervjuer till Föreningen för Utvecklingsfrågors medlemstidning. Ju mer jag engagerade mig i dessa frågor desto mer kände jag att det är det här jag brinner för, det är inom den här sfären jag vill verka. 

Det gör mig ingalunda unik. Sverige har en historia av framträdande utrikespolitiska insatser och många unga när idag en förhoppning om att få göra insatser på det internationella planet. Första kursen på det statsvetenskapliga magisteråret på Högskolan i Halmstad öppnar för praktik. Efter tre års teoretiska studier var det här ett halvår av avsevärd vikt för mig och många av mina studiekamrater. Lika förväntansfulla som oroliga skrev vi på våra ansökningar till ambassader, departement, EU och FN. Praktiken var första steget ut i någon slags verklighet och inte omöjligen ett första karriärssteg. Med mitt engagemang i FN och FuF låg mänskliga rättigheter mig varmt om hjärtat. När jag såg att World Federation United Nations Associations i Genève sökte en Human Rights Assistent i ett halvår var det en plats jag sökte.

WFUNA är en NGO som representerar och koordinerar över 100 nationella FN-förbund och deras medlemmar. Målet med verksamheten är att stärka och förbättra FN. Genom de tre pelarna fred och säkerhet, hållbar utveckling och mänskliga rättigheter engagerar WFUNA sina medlemsorganisationer. Då utbildning är centralt för främjandet av FN:s värden bjuder WFUNA in ungdomar från hela världen till utbildningsprogram, ofta med fokus på mänskliga rättigheter. När jag skriver detta har jag avverkat tre veckor på min praktik under vilka jag bevakat Human Rights Council och skrivit rapporter därifrån samt ifrån andra events under den tjugoförsta sessionen. Jag ansvarar även för våra sociala medier samt att sammanfatta nyhetsflödet till kontoren i Genève och New York. När vi anordnar utbildningar åligger det mig att genomföra vissa punkter i programmet. Jag har blivit väldigt väl bemött av personalen i Palais des Nations och har förmånen att dagligen lära mig nya saker samt få arbeta med uppgifter direkt knutna till mänskliga rättigheter. Vi är ett antal praktikanter på kontoret med olika ansvarsområden. Det är en trygghet att några av dem varit längre på kontoret och kan svara på många av mina frågor. 

Att göra sin praktikplats utomlands är kanske inte det enklaste. Du måste leta reda på nytt boende, kanske fixa visum, ansöka om stipendier, skaffa nytt telefonabonnemang och kanske ett nytt bankkort. Helt klart tillkommer det en del logistisk. Min erfarenhet är att det är värt det. Utlandserfarenhet kryddar ditt CV och efterfrågas av arbetsgivare. Att flytta till ett annat land och träffa människor som delar ditt intresse erbjuder dig nya perspektiv, nya erfarenheter och en personlig utveckling som du alltid kommer ha glädje av. 

Avslutningsvis vill jag hälsa er välkomna till www.hansfridlund.wordpress.com för regelbundna uppdateringar från min praktik. Skulle ni ha frågor rörande stort och smått finner ni även kontaktuppgifter där.

Varma FN-hälsningar,
Hans Fridlund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar